onsdag 6 februari 2013

Nytt dagmamme set till Pluttskruttan

Nu ska jag äntligen ta och visa lite av vad jag hållt på med sista tiden.
Det första av de här som jag sydde var inte så konstigt mössan. Var ju hur enkelt som helst efter att ha sett jättebra tutorials hos flera stycken bla. Gekko, makrill och Blomma åker vagn, du hittar dem i min bloggrundelista.
Har sytt en hel del mössor för att få till bra mönster i bra storlekar och det med att rita mönster är INTE min grej men jag vill ju ha det på ett speciellt sätt så då är det ju inget att göra åt.. :) Vill att man bara ska sätta sig ner vid maskinen och sen ska alla plagg bli hur bra som helst på en gång.. :) Är inte riktigt klar än men mönstrena bara de två minsta de blev bra.
Den här är storlek nr 3 av mina och som jag har ändrat ännu mer på nu men är meningen att det ska passa till min plutta som är 2. (Så himla svårt det där med att sätta ålder på storlekar också ju eftersom alla ungar är olika :) )

Hur som helst, fodrade denna med fleece eftersom det fortfarande är så kallt ute.
Gjorde likadant med vantarna som jag hittat beskrivning till hos Otyglig. De var tyvärr inte så roliga att göra, väldigt bökigt att få det snyggt, men det bättre var att det var precis vad pluttan behövde för jag vet inte hur många vantar som saknar maka här hemma, krångliga fingervantar att få på eller dyngstora åka-pulka-vantar som är jättesvåra att få i tummen på. Så dessa är kanon och väl värda besväret!

Tröjan är gjort utifrån ett ottobre mönster nr 1/12 som jag följt förutom att jag ändrade lite på halsringningen.
Den sitter kanon på och blev väl bra också tycker jag. Ringde innan jag sydde den och fick många bra tips av sambons syster som jobbar som sömmerska i en bröllopsklänningsbutik (heter det så?)
På dekorsömmarna vid ärm-sidan har jag sytt två gånger med den smalaste zickzacken för att jag hade sånt himla strul med tvillingnålen.
Nu har jag däremot kanske om jag har tur kommit lösningen på problemet ett steg närmare och det var så enkelt att jag ändrade på pressarfotstrycket så mycket som gick och vips, slutade han hoppa (vilket han gjorde väldigt mycket särskilt vid halsringningen på denna tröja, det ser ni om ni zoomar bilden)
Så hoppas det blir bättre, jag har ingen lust att köpa mig en dyr maskin till det första jag gör... :)

Oj, det här blev långt :p











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar